Hvem er ansvarlig for feil og mangler?

En mangel er et konstatert avvik mellom det kjøper har fått ved overtakelsen av eiendommen, og det som rimeligvis kan anses som avtalt eller klart forutsatt mellom partene at kjøper skal få. Typiske mangler er skader fra fukt og råte, vannlekkasjer og problemer med drenering, feil ved el-anlegg, skader som en følge av sopp og mugg, skadedyr, dårlig utførte håndverktjenester og arealavvik / arealsvikt er eksempler på typer feil eller mangler.

I boligtvister er det ikke alltid like lett for en privatperson å få oversikt over sine rettigheter. Og det kan være vanskelig å definere om det er selger, megler eller takstmann som er ansvarlig i en feil- og mangelsak. Det kan derfor være lurt å prate med en advokat for gode juridiske råd.

 

Prat med en av våre advokater for kun 299,- i 20 minutter. Tjenesten er åpen alle dager kl. 0800 – 2000.

Advokaten vil kunne svare deg på spørsmål som:

  • Hva gjør jeg hvis jeg får en reklamasjon / klage?
  • Hvor lang er reklamasjonsfristen?
  • Hvor lang er foreldelsesfristen?
  • Har boligen mangler i juridisk forstand?
  • Hva ligger i kjøpers undersøkelsesplikt?
  • Når foreligger manglende opplysninger?
  • Når foreligger uriktige opplysninger?
  • Kan eiendomsmegleren ha ansvar?
  • Er det feil i tilstandsrapport?
  • I hvilke tilfeller kan man heve kjøpet?
  • Kan jeg få prisavslag ved arealavvik?
  • Hva er forskjellen på prisavslag og erstatning?
  • Hva gjør jeg hvis jeg får avslag på eierskifteforsikring?
  • Hva dekkes av eierskifteforsikring?

 

 

En advokat vil kunne bistå deg når du er usikker på om du har et krav, hvilke krav du eventuelt bør fremme, og mot hvem. Hvis du er selger av boligen, vil en advokat kunne veilede deg på tilsvarende måte om dine rettigheter som selger på den ene siden og kjøpers plikter på den andre siden.

Møt ditt team med eksperter

Alle våre advokater tilbyr en vennlig service, og bruker sine fagkunnskap for å løse dine problemer.

  • Caroline Heien Gjelsten
    Advokat
  • Siri Fadum Harstad
    Advokat
  • Kine Wesseltoft
    Advokat
  • Asle Skola
    Advokat
  • Sven Krohn
    Advokat
  • Julie Stavnes Tveraabak
    Advokat
  • Magnus Frøysaa 
    Advokat
  • Torstein Bjørkgård
    Advokat

Hvor sendes fakturaen?

  • Etter samtale sender vi en faktura på kr 299,- (ingen tillegg) til den adressen som er registrert på ditt telefonnummer hos Opplysningen 1881. Du vil ikke få faktura før du har vært i kontakt med en av våre leger.
  • Du kan enkelt sjekke og eventuelt endre fakturaadresse før du ringer oss. Da vil fakturaen din bli sendt til den adressen du ønsker. Endre adresse her

Hold deg oppdatert

Ønsker du mer informasjon om våre ekspert-tjenester? Skriv inn e-postadressen din under.

Når bør du kontakte advokat?

  • Unngå at en konflikt oppstårAdvokater bistår deg når du er i en tvist, men like viktig hjelper de deg å unngå at en konflikt oppstår. I løpet av livet havner du automatisk i situasjoner hvor du er tjent med å kjenne dine juridiske rettigheter.
  • Endringer i roller i livet?Endringer i roller som samboer eller ektefelle, forelder og arving, arbeidstaker og boligeier, påvirker både livet og økonomien din, og manglende eller mangelfulle kontrakter kan ha store økonomiske og livsendrende konsekvenser. Vi anbefaler at du tar forholdsregler og kontakter en advokat med dine juridiske problemstillinger, det gjør sjansen mindre for at du blir snytt for rettmessige krav på et senere tidspunkt.